Jump to content
Sign in to follow this  
KIP

Seria 5 e34 1988-1996

Recommended Posts

Un mic ghid despre seria 5 e34, via WLF.

 

 

Seria 5 E34 a fost introdus in anul 1988, ca predecesor al lui E28, si productia lui a continuat pana in anul 1995 pentru versiunea sedan si 1996 pentru versiunea touring.
Modelele produse au fost : 518i,518g,520i,524TD,525TD,525TDS,525i,525ix,530i,535i,540i,M5.

In 1988 primele modele de E34 au avut disponibile motoare de generatie veche, preluate de la E30 si E28. Astfel 520i avea motor M20B20 de 129hp, 525i avea motor M20B25 de 170hp, 535i avea motor M30B35 de 211hp, 524TD avea motor M21D24 de 115hp. Singurul model diferit de E28 a fost 530i, care inlocuia vechiul 528i, si care a primit un motor M30B30 de 188hp.

In 1989 a fost introdus 518i cu motorul M40B18 113hp preluat de pe E30.

In 1990 au fost introduse noile motoare M50 cu 24 de supape iar 520i si 525i, au primit motoare de 150hp respectiv 192hp. Modelul 530i a fost scos din productie.

In 1991 a fost inlocuit modelul 524TD cu noul 525TDS cu motor M51D25 de 141hp.

In 1992 a aparut varianta touring si modelul 525ix cu tractiune integrala. Pentru inceput varianta touring a fost disponibila doar ca model 520i,525i,525ix. Totodata, toate modelele au primit primul facelift, mici modificari de interior,oglinzi de E36, si un tehnical update, motoarele M50 devenind M50TU cu tehnologie VANOS.

Din 1993, au fost introduse noile motoare M60B30, M60B40 pe modelele 530i, 540i cu 218hp respectiv 286hp, motorul M43B18 de 114hp pe modelul 518i, motorul M51D25 pe 525TD. Toate aceste modele au fost produse si in varianta touring. De asemenea s-a renuntat la modelul 535i.

In 1994 a urmat un al doilea facelift, fata masinii fiind modificata si incepand sa dezvaluie din design-ul viitorului E39.

1995 inceteaza productia modelului E34 sedan. Se continua pana in iarna lui 1996 cu varianta touring, care primeste si un nou model, 518g bivalent, cu GPL.

Modelul M5 a fost introdus pe piata in toamna lui 1988 cu un motor S38B36 de 315hp. In 1992 este inlocuit motorul de 315hp cu unul nou S38B38 de 340hp. In 1994 ,o data cu noul facelift, M5-ul primeste pachetul Nurburgring, cutie cu 6 viteze, oglinzi stil M3, o noua suspensie si un nou model de jante de aliaj. De asemnenea, in onoarea celor doi piloti Winkelhock si Cecotto,campioni la categoria turisme, sunt lansate modele M5 editie limitata, create dupa specificatiile si optiunile celor 2 piloti.

In paralel cu variantele de fabrica, sunt disponibile modele de E34 modificate de specialistii de la Aplina si Schnitzer. Astfel,pe baza motorului M30B35 apar modelele Alpina B10 de 254hp, B10 Biturbo de 360hp si AC Schnitzer S5 de 258hp. Ulterior o data cu aparitia motoarelor V8, apar Alpina B10 4.0 de 315hp si Alpina B10 4.6 de 340hp, si este disponibila cutia de viteze automata Switchtronic cu schimbator pe volan.

Date tehnice E34:

Model Motor Putere Viteza Maxima 0-100km/h Perioada Consum

518i M40B18 113Hp 192km/h 12.4s 89-93 8.2/10.9
518i M43B18 115Hp 198km/h 12.4s 93-95 7.9/10.5
520i M20B20 129Hp 204km/h 11.9s 88-90 9.2/13.6
520i M50B20 150Hp 211km/h 10.6s 90-95 8.3/11.6
525i M20B25 170Hp 221km/h 9.5s 88-90 8.5/13.1
525i M50B25 192Hp 230km/h 8.6s 90-95 8.2/12.1
525ix M50B25 192Hp 220km/h 9.5s 92-95 9.0/12.4
530i M30B30 188Hp 227km/h 8.6s 88-90 9.2/15.9
530i M60B30 218Hp 235km/h 7.7s 93-95 9.8/14.6
535i M30B35 211Hp 235km/h 7.7s 88-92 9.8/14.6
540i M60B40 286Hp 240km/h 6.8s 83-95 9.6/17.2

M5 S38B36 315Hp 250km/h 6.3s 88-91 9.4/18.1
M5 S38B38 340Hp 250km/h 5.9s 92-95 9.7/17.3

524TD M21D24 115Hp 192km/h 12.9s 88-92 6.6/9.4
525TD M51D25 115Hp 194km/h 12.9s 93-95 6.9/9.3
525TDS M51D25 143Hp 207km/h 11.0s 91-95 6.9/9.1


Consumul este calculat la 120km/h constant si oras.

 

 

 

Profilul cumparatorului de E34, dupa luni de zile de stat cu masina in targ si multe discutii cu zeci de gura-casca si "specialisti" de BMW, ar putea fii urmatorul:

In primul rand,este sau a fost posesor de BMW, in general modele mai vechi. Foarte rar se intampla cand cineva care nu are vreo pasiune pentru BMW sau care nu a condus vreodata unul, sa se gandeasca sa isi cumpere un E34. Si chiar daca ii face cu ochiul vreun model, pana la urma se va hotari pentru o masina mult mai ieftin de intretinut. Cel care cauta E34 doreste in primul rand un plus de confort (cu siguranta s-a saturat de suspensia rigida de la seria 3), apoi un plus de usurinta in condus, datorita servofranei si servodirectiei, a motoarelor de generatie mai noua si mai puternice si nu in ultimul rand gamei mai largi de optiuni. Deasemenea, nu doreste o sportivitate accentuata, dorind mai mult o masina eleganta si mai discreta. In capul listei celor care cauta E34 se afla motoarele cu 24 de valve, mai ales 525i, cu Vanos daca este posibil, apoi cele diesel, preferat este 525TDS si mai la coada cele cu motoare de generatie vechi si cilindree mare. M5 este o aparitie mai mult decat discreta pe soselele noastre, datorita numarului foarte redus in care a fost importat. Optiunile cele mai cautate sunt aerul conditionat si gadget-urile electrice. Tapiteria de piele nu este cautata pentru ca in general timpul isi spune cuvantul si majoritatea sunt foarte uzate.
Nu o sa vedeti la volan foarte des, femei, pentru ca este o masina destul de mare si greoi de condus intr-un trafic infernal.

Pretul unui E34 este dictat in foarte mare masura de starea in care se afla, si variaza intre 3500-6500 de euro. In general cele ieftine sunt masini in stare proasta, modele '88-'90 si fara multe optiuni. Piesele de schimb second-hand, desi sunt foarte usor de gasit, sunt tinute la preturi ridicate de pretul pieselor de ursulet, de aceea intretinerea este mult mai scumpa. Alt motiv este si ca piesele noi au inceput sa fie de foarte proasta calitate, majoritatea preferand sa cumpere second dar original, decat noi si facute pe vapor.

Conteaza foarte mult si cine vinde masina. In general clientii sunt speriati de pustii care le forjeaza la maxim, sau de cei care nu dispun de finante pentru a le intretine. Multi prefera sa cumpere de la persoane mai in varsta,care poseda masina de mai mult timp si care au un grad mai mare de seriozitate. De asemenea am observat ca se feresc si de cei care stiu prea multe despre BMW, probabil ca de frica ascunderii cu multa usurinta a defectelor. Singurul avantaj al celor care vand un E34 este ca au clienti specifici, care sunt in cautarea unuia bun, si care pana la urma il va lua pe cel la care raportul pret/stare tehnica este cel mai satisfacator. Dezavantajul este ca majoritatea clientilor cunosc modelul foarte bine, si e greu pentru vanzator sa ajunga la o intelegere foarte buna pentru el.

 

 

 

Fiabilitatea unui E34 depinde in cea mai mare masura de proprietar.Din punct de vedere al caroseriei,este o masina foarte solida si fara probleme de tinichigerie.Foarte rar am vazut E34 cu semne de uzura a caroseriei sau rugina,poate doar in urma unor reparatii superficiale dupa accident.Acest lucru este un mare atuu,pentru ca se elimina o grija foarte mare fata de modelele anterioare.
Problemele comune pentru E34 sunt mai mult de natura electrica si sunt foarte des intalnite.Sigurante care se ard,relee care pica,gadget-uri care refuza sa mai functioneze,delcou si bobine de inductie sensibile,porniri greoaie,descarcari surpriza de baterie,sensori care nu mai functioneaza,conexiuni electrice care se intrerup.
Caseta de directie de tip melc,isi creaza un joc in timp care poate fii adjustat pana la un moment,dupa care devine enervant si caseta trebuie schimbata.Levierul de comanda si bucsa semicaseta,sunt iar foarte sensibile la uzura.Bieletele antiruliu sunt printre primele care se uzeaza.Sunt destul de rezistente bucsile din brate si rotulele.Dar in cazul in care se uzeaza,ustura rau de tot la buzunar,un brat nou costand in jur de 2-3 milioane.Telescoapele sunt si ele destul de rezistente,dar o data cu uzura,creeaza un balans care se simte la hop-uri si la smuciri stanga-dreapta de volan.Din punct de vedere al suspensiei,este o masina mult mai asezata pe strada decat E39 si chiar mult mai manevrabila.Nu se intampla ca in E39 sa iti vina cu ameteli daca stai pe bancheta din spate.La puntea spate foarte rar apar probleme,doar bucsile din capul telescoapelor creand probleme.Apar probleme si cu rulmentii de la roti,huruitul enervant in timpul mersului sunt un semn ca trebuie schimbati.Din pacate au un pret foarte mare noi,multa lume prefera second.
Un mare neajuns este foarte proasta iluminare produsa de faza scurta.Noaptea e foarte obositor condusul.Iar solutiile tehnice pentru sporirea vizibilitatii pe timp de noapte sunt inexistente.Eventual cine are bani poate cumpara instalatie de xenon,care a fost disponibila de fabrica,dar foarte rar intalnita.
Probleme mari sunt si cu esapamentul.De obicei toba finala,se mai intampla si cazuri cu cea mica.De asemnea garniturile de la galeriile de evacuare se uzeaza si motorul devine mai zgomotos.De preferabil toba spate sa fie schimbata si nu reparata pentru ca nu trece mult timp pana se fisureaza din nou.
Apar mai rar probleme cu diferentialul,planetare sau cardan.De obicei discul flexibil si rulmentul central al cardanului se uzeaza.
Cutiile de viteza manuale sunt rezistente.Cele automatice sunt mai problematice,si preferabil de evitat.Uzura se produce de obicei la rulmentul de presiune.
Motoarele de generatie noua nu necestita o foarte mare atentie,daca primesc uleiul potrivit si sunt facute schimburile la timp,rezista foarte mult.Nici nu au nevoie de intretinere,neavand nevoie de reglaj de tacheti,acestia fiind hidraulici.Uleiul bun schimbat la timp le prelungeste viata.Probleme apar mai mult la partea electrica a motorului,dar nimic special fata de celelalte motoare.
Problemele motoarelor de generatie veche sunt arhicunoscute,fiind motoare preluate de pe modele anterioare.
In principiu,E34 este un model rezistent si fiabil,dar in momentul in care ceva pica si nu este schimbat la timp,atrage dupa el multe alte probleme.

 

 

 

518i este un model nereusit de E34.Puterea motorului este foarte mica fata de greutatea caroseriei.Sunt destul de rare si in general nu sunt cautate.Vin si cu foarte putine optiuni din fabrica.

520i M20 consuma foarte mult,avand la fel ca si 518i prea putina putere.Consumul este mai mare si decat 525i M20.Acesta este cu mult superior,si este de preferat unui 520i.Sunt insa mai usor de intretinut,pentru ca se gasesc foarte multe piese de motor.

520i M50 este o masina foarte fiabila,dar pentru ca multi au abuzat de puterea relativ mica a motorului,sunt predispuse la mai multe probleme ca si 525i M50.Acesta din urma beneficiind de o putere mare si performante mai ridicate,fiind cel mai cautat model.

525ix nu mi s-a parut cu nimic deosebit.Foarte greu pleaca de pe loc,poate pentru ca are ASC+T permanent.Este foarte scumpa intretinerea,iar problemele cel mai dese se intalnesc la planetarele de pe fata.Toate piesele difera fata de un E34 clasic,si se gasesc foarte greu second hand.

530i M30 este o alegere foarte proasta,iar cei de la BMW si-au dat seama la timp si l-au scos repede din productie.Putere prea mica si consum mare.Mult inferior unui 525i din aceeasi generatie.

535i M30 are un motor foarte fiabil,si care a fost usor de preparat pentru avea puteri mult mai mari decat cea de fabrica.Singura problema la el este ungerea proasta de la axa cu came,datorita unei conducte foarte subtiri care din cauza uleiului prost sau vechi se infunda si duce la uzuri premature ale axei.Consumul mare il face mai putin cautat,dar performantele il apropie un pic de M5.

530i si 540i M60 sunt motoare puternice si cu cuplu mare.Destul de rare pe la noi.Problemele lor ar fii legate de materialul din care este facut blocul,nikasil,care in timp se uzeaza datorita sulfului din benzina.

524TD,525TD,525TD sunt si ele foarte populare.Singurele defecte sunt legate de sensibilitatea la caldura,e de ajuns sa il incalzesti o data,ca poti sa arunci _chiulasa_.Asta se intampla mai ales primavara cand termostatele de obicei pica,sau vara pe caldura cand sunt alergate exagerat.La 524,probleme mari sunt cu pompa de motorina.De la motorina proasta,se uzeaza peretii cilindrului din pompa si motorul incepe sa aiba un tremurat puternic si neregulat.

Nu am avut din pacate posibilitatea sa probez pana acum un model touring,si nici un V8.

Din toate modelele de E34,525i este preferatul meu,si are cel mai bun raport fiabilitate/performante/consum.Pentru sportivitate,535i reuseste sa te amageasca ca esti intr-un M5,dar consumul este mai mare.Pentru consum,525TDS este ideal.M5-ul nu poate fii descris in cuvinte,asa ca nici nu o sa o fac,mai ales ca nu am fost decat pasager intr-unul.

 
 
 
Cine doreste sa cumpere un E34 ar fii indicat sa urmareasca urmatoarele lucruri:

In primul rand,motorul.Uleiul trebuie verificat,sa nu fie ars,sa nu miroasa a benzina,sa nu fie foarte gros desi motorul este cald,eventualele scurgeri,filtrul de aer sa fie curat,fara ulei in el,la relantiu sa nu aiba variatii sau vibratii.Se asculta pentru a sesiza eventualele zgomote neregulate ale motorului.Se lasa motorul pornit o perioada buna de timp,si urmarita temperatura apei.Gazele nu trebuie sa fie uleioase sau albastrui.Vascocupla,compresorul de clima,pompa de servo trebuie verificate.Se accelereaza motorul (nu la maxim ca nu are nici un sens) pentru a se urmari reactia lui,daca raspunde rapid la si liniar la accelerare.
Cutia trebuie sa intre usor in viteza cand este incalzit motorul,ambreiajul trebuie sa prinda cam pe la mijlocul cursei.

Se merge cu masina in proba.Se verifica jocul casetei de directie,orice miscare scurta a volanului fara reactie imediata din partea directiei arata ca este uzata caseta.Se incearca o miscare larga stanga-dreapta din volan,ca si cum ati incerca sa evitati un obstacol.Masina trebuie sa stea lipita de sosea,orice balans inseamna ca telescoapele sunt uzate.Se incearca frana de mana,se merge foarte incet si se trage frana,daca masina nu se lasa de spate uniform,si una din parti coboara prima,atunci placutele pe spate sunt duse.Se merge pe un drum mai prost si se asculta zgomotele facute de suspensie.Daca simtiti in volan soc si o nesiguranta in directie cand treceti peste gropi,atunci rotulele sunt uzate.Daca se aud zgomote infundate,bucsile de la brate sunt uzate.Toate acestea trebuie obligatoriu verificate si pe o rampa.Se verfica mai ales rotulele sa nu aiba capul lovit cu ciocanul sau gaurit fin si umplut cu teflon,acestea fiind remedii de moment pentru rotule uzate.Orice crapatura pe partea de cauciuc a unei bucse inseamna ca trebuie schimbata.Totodata,este verificat esapamentul.
In mers,se face o accelerare puternica,urmata de o frana de motor si o accelerare imediata,se urmaresc eventualele zgomote de la cardan sau cutie.Se incearca si o plecare de pe loc rapida (nu forja),unele motoare uzate au tendinta de a pica in bot in loc sa plece rapid.

Se verifica electronica masinii.Geamurile,oglinzile,trapa,aerul conditionat,alarma etc.Se verifica suruburile care tin ceasurile.Fiind fine,foarte usor se vad zgarieturi pe langa ele sau urechiusele rupte.Asta poate arata ca s-a umblat la bord.Kilometrajul dat inapoi se verifica la cele electronice,dand jos bordul si verificata o mufa maronie sau albastra(depinde de an) care trebuie sa fie practic capsata pe bord,daca plasticurile care trebuie sa o tina de bord sunt rupte,inseamna ca a fost scoasa si modificata memoria din ea.Eventual se verifica seria scrisa pe spatele bordului,sa corespunda cu seria caroseriei.Daca masina are Check Control,se face testul cesurilor din bord si se urmareste F.G. NR,adica numarul caroseriei.Daca nu corespunde cu seria masinii sau cu actele ei,ceva nu este in regula.Seria caroseriei este batuta sub stergatorul din dreapta,eventual se da jos plasticul si se urmaresc urme de sudura.

Pentru accidente anterioare,se urmaresc liniile masinii,usile sa se deschida si inchida usor,distantele dintre componente sa fie egale.Se urmareste vopseaua ramasa pe chedere,pe la geamuri,la imbinarile dintre aripi si caroserie,pe bratele portbagajului si capotei.De preferat verificata asezarea rotilor,in cazuri de accidente grave,foarte greu se mai poate aduce lonjeroanele la forma initiala,iar rotile pot fi una in fata celeilalte cu cativa mm.

Ideal cred eu este sa nu dati toti banii din buzunar pentru o anumita masina,indiferent cat de tentanta ar fii.Puteti sa ajungeti in situatia sa descoperiti dupa cateva luni ca mai trebuie bagati bani in ea si poate sa nu aveti de unde sa ii scoateti,asa ajungeti sa va complaceti cu situatia si problemele chiar sa se inmulteasca.Preferabil ca anumite reparatii sa le faceti personal decat sa va incredeti in vanzator.In general articulatii,suspensie.Mai bine luati o masina cu probleme la partea tehnica,o parte din bugetul pentru masina o puneti deoparte pentru reparatii,si nu sunteti stresat ca poate maine pica ceva.Astfel aveti si incredere ca masina nu va lasa cand va e lumea mai draga,si va puteti incumeta si la "cascadorii" daca vreti.

Cu siguranta ca multe din defectele de mai sus se regasesc pe aproape toate E34 care sunt in tara,nu cred ca exista vreunul impecabil.Trebuie insa stiut dinainte si luat in calcul costul remedierii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.